שירותיזציה

העידן החדש בשירות לקוחות ובחווית הלקוח

אנו נמצאים בעידן חדש של שינויים ומגמות בעולמות השירות וחווית הלקוח.
רק כרבע מהארגונים בישראל ערוכים אליו

בשיתוף המי"ל וחברת הייעוץ SQ ביצענו סקר ייעודי ראשון מסוגו בישראל. בדקנו עם מנהלי השירות וחווית הלקוח בארגונים המובילים בישראל, סדרה של היבטים ושאלות עסקיות מרכזיות והעלינו מספר תובנות חשובות עבור כל מי שעוסק בתחום.

4 ממצאים עיקרים מהסקר הייעודי

  1. מנהלי השירות בישראל מצביעים על שלושה אתגרים מרכזיים לשנים הקרובות:
    •  מימוש עקרונות השירות לרוחב הארגון
    •  שילוב טכנולוגיות חדשניות
    •  יצירת פרסונליזציה אמיתית בשירות
  2. חסרה מדידה אפקטיבית של חווית הלקוח – מרבית הארגונים טרם שילבו מדדים "מתקדמים" לחוויית הלקוח. לדוגמא: מדד מאמץ, מדד פשטות, מדד נוחות. במקום זאת, ממשיכים להתמקד במדידת יעילות וזמינות ערוצי השירות
  3. ניכר חוסר בפונקציות ניהוליות – רק ברבע מהארגונים, מוגדרים בעלי תפקידים ייעודיים האחראים עולמות הפרסונליזציה, ניהול הסגמנטים בשירות וניהול מסעות לקוח שירותים
  4. אנחנו נמצאים ב-Money time לעשות את השינוי – הרוב המוחלט של הארגונים גיבשו או איששו את אסטרטגיית השירות וחווית הלקוח בשנה האחרונה

"העידן החדש" בשירות וחווית הלקוח

מנהלי שירות בארגונים פועלים ביתר שאת למקסם את חווית הלקוח, לצד ייעול ושיפור מתמשכים של תשתיות ומערכי השירות.
בשנים האחרונות, עיקר המאמץ לשיפור ולייעול השירות התמקד ב-Touchpoints עם הלקוחות:

  • שיפור הנגישות וזמינות רב ערוצית
  • אוטומציה ודיגיטציה של השירות, בדגש על הסטה לשירות עצמי (Self Service)
  • הסטה לתקשורת כתובה ולשירות בהתכתבות
  • הגברת זמינות במוקדים
  • אופטימיזציה בניהול ההון האנושי (גיוס ושימור נציגים)

בניתוח עומק (Meta analysis) שערכנו בחברת יישום אסטרטגיות, העלינו, כי התמקדות בערוצי השירות (Omnichannel) אינה מספיקה בכדי לייצר ערך אסטרטגי שירותי בעולם התחרותי של היום.

בראייה ארוכת טווח, המנתחת את המגמות השינויים שחלו על עולמות השירות וחווית הלקוח לאורך השנים, ניתן לרכז את עיקר המגמות ו-"לסמן" שני עידנים שונים, כמתואר בתרשים להלן:

עולם השירות וחווית הלקוח - עבר תמורות משמעותיות ב-20 השנים האחרונות

בעשור הראשון של המאה ה-21, אותו אנו מכנים "עידן השפע של ערוצי השירות", מנהלי שירות וחווית לקוח התמקדו בפיתוח, הנגשה והרחבה של ערוצים ופתרונות שירות בפני הלקוחות. בתקופה זו, נעשו מאמצים להרחיב את כמות הערוצים, לעבור לתפיסה רב ערוצית (Omnichannel) ולפתח את פתרונות השירות העצמי.

בעשור השני, עידן ה-CX והדיגיטציה בשירות, אנו עדים להתפתחות המגמות עם מעבר למיקוד בחווית הלקוח (המתמשכת והרציפה). בתקופה זו הושם דגש על דיגיטציה של השירות, פיתוח חווית הלקוח בערוצי הדיגיטל, בפתרונות השירות העצמי ובהעמדת ערוצי שירות אוטונומיים (בוטים).

מגמות "הצרכן החדש" (המודע והמגיב יותר מפעם), קצב ההתקדמות הטכנולוגית המהירה ומגפת הקורונה האיצו את תהליכי אימוץ השירות הדיגיטלי והרב ערוצי. כיום, הלקוחות כבר מודעים ומצפים לקבל שירות דיגיטלי ו"מתורגלים" לבצע את הפעולות בעצמם. אחת הדוגמאות הבולטות היא האימוץ החד והמהיר של פתרונות הטלא-רפואה (רופא און ליין) בשירותי הבריאות. עד 2020 ופרוץ מגפת הקורונה, ארגוני בריאות התקשו להחדיר את הפתרונות הללו לשוק. כיום, זה הבסיס לרפואה ראשונית.

שינויים תכופים אלה בהיבטי הליבה של שירות הלקוחות מהווים Disruption שירותי של ממש. אנו מגדירים זאת ככניסה לעידן חדש בשירות ובחווית הלקוח:

  • עידן שבו מנהלי שירות נדרשים לממש תפיסות שירות מתקדמות לא רק במעטפת ערוצי השירות, אלא "לרוחב" הפעילות הארגונית.
  • עידן שבו נדרשת התאמה אמיתית של השירות והמידע ללקוח ולהעדפותיו השירותיות.
  • עידן שבו חווית הלקוח צריכה להיות מנוהלת בראייה רב מימדית באמצעות מינוף הדאטה וכלי התקשורת עם הלקוח (מסעות לקוח שירותיים).

"שירותיזציה" – מה זה בעצם אומר?

העידן החדש בשירות – אותו אנו מכנים "עידן השירותיזציה" – הוא עידן שבו מתווספות שתי מגמות מרכזיות "חדשות" לצד המגמות המסורתיות:

המגמה הראשונהפרסונליזציה של השירות – מרבית הארגונים בונים ומנהלים את מערכי השירות כ-One size fits all (מעטפת שירותית אחידה וגנרית לכלל או כמעט לכלל הלקוחות), כאשר הנבדל היחיד הוא לדוגמא התייחסות שונה ללקוחות פרימיום ו/או לאזרחים ותיקים. לעומת זאת, "הפרסונליזציה" שואפת להעמיד בין היתר מעטפות שירות שונות ללקוח "רגיש לזמינות" לעומת לקוח "רגיל לאיכות". לייצר בידול שירותי ללקוחות ותיקים למול חדשים, להתאים את השפה והטונציה לאופי הלקוח ואלמנטים דומים נוספים אשר משפרים את איכות ויעילות האינטרקציה. השיח על פרסונליזציה בשירות אינו חדש, אולם עד כה לא באמת מומש.

היכולות הטכנולוגיות הקיימות כיום מאפשרות ניהול דאטה מתקדם ויכולות AI. כלים אלו מאפשרים לממש את החזון להתאמה פרסונאלית של השירות ללקוח.

המגמה השנייה – שירות Cross – מתייחסת למימוש ויישום תפיסת השירות באופן רוחבי ומלא בארגון – החל מתכנון וניהול המוצר, דרך התקשורת השיווקית, ועד פעילות ערוצי ההפצה והשרות לאחר המכירה.

כיום, ניתן לראות ארגונים רבים שמערבים את מנהלי השירות בתכנון מוצרים וברביזיה תהליכית (מימוש עקרונות השירות בתהליכים עסקיים לרוחב הארגון). לדוגמא: בחברת איקאה מנהלי השירות מעורבים בתהליכי תכנון המוצרים, ואפילו מוזמנים לחשיפה מוקדמת של המוצרים החדשים טרום השקתם בכדי לחוות דעה שירותית ולהשפיע על הכנסת המוצרים לפורטפוליו.

המגמה השנייה - שירות Cross

חכמת ההמונים

ליישום אסטרטגיות ניסיון של עשרות שנים בליווי מאות פרויקטים אסטרטגים ופרויקטים בתחומי השירות וחווית הלקוח. השנה החלטנו "לרדת לשטח" ולבצע לראשונה בישראל סקר מקיף בקרב מנהלי השירות וחווית הלקוח.

קצת רקע

כמחצית ממשיבי הסקר הינם מנהלים בארגונים עם מעל 3000 עובדים. כ 35% מהם בחברות המשתייכות למגזר הפיננסי.
הסקר בוצע בשיתוף המרכז הישראלי לניהול וחברת המחקר והייעוץ SQ. הוא בוצע ברבעון השני של 2023 וכלל מדגם כ-1,000 מנהלי שירות משלל הארגונים המובילים בישראל.
בחירת קהל המטרה נעשתה על מנת לקבל תמונה רחבה ככל שניתן. תמונה זו עתידה לשקף את האתגרים בתחום כפי שניתן להסיק מתוצאות הסקר.
כ 40% ממנהלי השרות דיווחו שבשנה האחרונה הם בתהליכי גיבוש או רענון אסטרטגיית השירות שלהם. עוד כ 10% עשו זאת בשנים 2021/2. יחד הם מהווים מעל למחצית מהמשיבים. הדבר מצביע על כך שעכשיו הוא הזמן הנכון לגבש מחדש את אסטרטגיית השרות.

ה-TIMING הנכון לעשות את ה-SWITCH

מרבית המשיבים דירגו מיקודים הקשורים לזמינות ויעילות ערוצי השירות (מגמות "עידן השפע") בלב העשייה שלהם.
פרסונליזציה, הטמעת תפיסות השירות בתהליכים עסקיים והתאמות שירותיות במוצר דורגו במקומות נמוכים יותר.

המגמה ברורה, והיא מתפתחת לכיוון העידן החדש אך כפי שעולה מתוצאות הסקר, התהליך לא הושלם עדיין במלואו כאשר ה"תפיסות המסורתיות" עדיין קיימות בארגונים, למרות שעולמות השירות מתקדמים לכיוון של התפתחות ושינוי.

מיקודי "העידן החדש" עדיין מובילים את התעשייה

רוב המדדים המנוהלים ומנוטרים בשוטף על-ידי מנהלי השירות מתרכזים בזמינות ויעילות ערוצי השירות (תקשורת כתובה, דיגיטל, רמת שירות)
מדדים אלו מדווחים גם להנהלות הארגונים והם נגזרת של אסטרטגיית הארגון אשר, ממוקדת במגמות בשני העשורים האחרונים. מדדים של "פשטות ומאמץ", אשר משויכים לעידן החדש, נמדדים רק ב-14% מהארגונים.
מדדי פשטות ומאמץ מיוחסים ככאלה המאפשרים הבנה רוחבית של חווית הלקוח – גם בשימוש במוצר ובחוויה שלו בתהליכים השונים בארגון, ולא רק תוצאה ישירה של הפעילות בערוצי השירות. ככאלה, הם משרתים את תפיסת "העידן החדש" המבקשת לנהל חוויית לקוח רחבה.

בעיקר ממדי ערוצים

חלק גדול מהמשיבים דירגו את "מסעות הלקוח" ו" הפרסונלזציה" בשירות ובמוצר כמשמעותיים להשגת יעדי השירות בעידן החדש.
ב 25% מהחברות קיים מנהל בארגון שאחראי על ניהול ומימוש מסעות לקוח. מנהלים אלו אחראים על הסגמנטציה וראיית הלקוח והם מכוונים לפתח תחומים אלו ולהטמיע אותם במגוון מוצרים ותהליכים.
רק כ-10% מהמשיבים ידעו לזהות את הלקוח לפני תחומי הרגישות שלו בזמני המתנה, בשפה או איכות השירות.

חלקכם כבר רואים את הערך הרב של הפרסונליזציה וההתאמה ללקוח

ולסיכום ?
כאמור, רק כרבע מהארגונים התחילו לעשות את ה-Switch לעידן החדש.
מתוך הבנה עמוקה של המחקר העדכני מהעולם בשילוב עם ניסיוננו ותובנות סקר המנהלים שערכנו, מאפשרים לנו "לארוז" לכם מספר טיפים לארגז הכלים.

איך עושים את זה? 5 טיפים שאתם יכולים להתחיל ליישם

  1. קחו אחריות שירותית רחבה – כנסו והתערבו למימוש וליישום תפיסת השירות ואסטרטגיית השירות לרוחב הארגון. השתתפו בדיונים והחלטות הקשורות למוצרים, והשפיעו על תהליכי הליבה בארגונים שלכם כך שיהיו שקופים, מהירים ופשוטים יותר. ראו במכתבים, מסרי התקשורת השיווקית ולמעשה כל שיח ותקשורת עם הלקוח ככאלו שנדרשים "לעבור גם תחת הידיים שלכם".
  1. ניצול עולמות הדאטה באופן רחב – דאטה ואנליטיקה הינם תחומי ליבה בניהול ערוצי השירות. יש להעמיק את יכולות ניתוח המידע ולמקד אותן גם לעולמות הלקוח. ניתוח הדאטה שמתקבל מהלקוחות, מצבת פעילות ותהליכים עסקיים אלו התחומים דרכם תיעשה העברת התובנות לעולמות השירות ותסייע להבנת הלקוח הספציפי. אל תסתפקו בניהול מדדי ונתוני רצפות השירות. היכנסו לנושא ותשפיעו על ניהול המידע מהלקוחות ,על ניטור פעילויות הגיוס והמכירה לפי סגמנטים ובחנו את ההשפעה העסקית של הסגמנטים השונים על היקפי הביקוש לשירות.
  1. דיפרנציאציה שירותית – צרו בידול בין הצרכים והצפיות של לקוחות שונים. הגדירו סגמנטציה שירותית, כזו שתאפשר לכם לייצר רמות ומעטפות שירות שונות שבסופו של דבר יתמכו בשיפור השירות ובהתייעלות.
  1. התאמת המעטפת השירותית – לאחר שביצעתם את הניתוח והבידול בין הצרכים והצפיות של הלקוחות השונים, יש לבצע ניהול מעטפות שירות שמותאמות לצפיות השונות שיש ללקוחות שונים לאופן שבו הם מקבלים שירות. דברו ללקוח "בשפה שלו", התאימו את הזמינות והנגשת המידע לאופן הצריכה של הלקוח, ותייצרו רמות שונות של חוקי נגיעה ותקשורת שירותית יוזמת עם הלקוח.
  1. הגדרת מדדים ו-OWNERS לתהליכים – הגדירו מדדים יעודיים שיצעידו אתכם לכיוון העידן החדש כגון פשטות בשירות או מאמץ בשירות והגדירו פונקציות ייעודיות שינהלו את גזירת התובנות מהניתוחים השונים.

יישום אסטרטגיות

מתמחה בייעוץ עסקי ושיווקי לחברות ישראליות ובינלאומיות. מאז היווסדה, החברה ביצעה מאות פרויקטים עבור חברות מובילות בענפים רבים ומגוונים.
ניהול לקוחות, שירות וחווית לקוח הינם חלק מהתמחויות הליבה של החברה.
את ההצלחה אנו חבים ללקוחותינו בארץ ובעולם, המאפשרים לנו ללוות אותם לאורך כל הדרך, משלב זיהוי הצורך והגדרת המטרה ועד ליישום המעשי. כתפיסת עבודה, אנחנו מתחייבים לחדשנות, ליצירתיות ולתוצאות כמו כן לשיתוף התובנות שלנו ובניית קהילת לקוחות שתעסוק בייצור תכנים מקצועיים.

אסף פאר, שותף

כמומחה מקצועי ב"עולם הלקוח", אסף מוביל ומנהל את התמחות אסטרטגיית הלקוחות ביישום אסטרטגיות. אסף בעל נסיון מעשי עשיר בייעוץ וליווי ארגונים ביצירת פריצות דרך משמעותיות בעולמות ניהול הלקוח, סגמנטציה, שירות וחווית לקוח ונאמנות.
במהלך השנים, ייעץ וליווה עשרות מנהלים ופרויקטים אסטרטגיים בארגונים מהמובילים במשק הישראלי. בין לקוחותיו בעבר ובהווה נמנים: בנק הפועלים, בנק לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט, קבוצת הפניקס, מנורה מבטחים, הראל ביטוח, קבוצת ישראכרט, הכללית וכללית מושלם, סלקום, דלק ישראל ועוד.
אסף בעל תואר שני MSc במנהל עסקים והתנהגות ארגונית מאוניברסיטת ת"א.

אודות המרכז הישראלי לניהול ( המי"ל )

המי"ל (מבית מטריקס) מוביל את תרבות הניהול בישראל, ע"י שילוב בין לימוד תיאורטי למתן כלים פרקטיים מהשטח למנהלים. הוא מהווה מרכז ידע עדכני ומתקדם עם תכנים ייחודיים למנהלים בתפקידי רוחב ואורך בכלל הארגונים. המרכז מאפשר צמיחה והתפתחות מקצועית ואישית במגוון תחומי התמחות ובפורמטים שונים, כולל קורסים התפורים לצרכי הארגון: ניהול בכיר, מיומנויות ניהול, משאבי אנוש והדרכה, פיננסים, , שיווק, שירות ומכירות, פרויקטים ועוד.

בין יתרונות המי"ל הבולטים –

  • היכרות עם כל סוגי הארגונים
  • ניסיון של עשרות שנים בהכשרות וקורסים למול החברות המובילות והמצליחות בישראל
  • תפירת הקורס לצרכי הארגון ואפשרות לביצוע ההכשרות גם באתר הלקוח
  • מתן דגש על פרקטיקה יישומית, תרגול, סימולציות והטעמת החומר.
  • ההכשרות מתקיימות בקבוצות קטנות המאפשרות יחס אישי ולמידה אישית וחווייתית…
  • תכני הקורס מקיפים ומעודכנים בהתאם לדינמיות ולשינויים בשוק בזמן אמת.
  • סגל מרצים מומחים בהדרכה, בליווי, בייעוץ ובניהול, בעלי ניסיון מקצועי ופרקטי מהשטח.

בנוסף, המי"ל יוזם ומפיק שתי תחרויות – הראשונה היא תחרות הEffie Awards, והשניה היא תחרות מצוינות בשירות וחוויית לקוח.
למידע ופרטים נוספים לחצו כאן

חברת הייעוץ SQ

SQ  היא חברת ייעוץ אסטרטגי מבוסס מחקר יישומי מהמובילות בישראל ומספקת מגוון פתרונות מודולריים המאפשרים למנהלים בחברות וארגונים לשפר את התוצאות העסקיות והתפעוליות שלהם בתחומי השירות, המכירה והתפעול. פעילות SQ מבוססת על שיטת מודל החיזוי הייחודית של SQM אשר פותחה על ידינו ומשלבת בין:

  • מתודולוגיה מדעית מוכחת
  • מודלים לחיזוי תוצאות עסקיות
  • טכנולוגיה מתקדמת
  • ניסיון מעשי רב שנים בשטח

שיטה מודל חיזוי זו מיושמת בהצלחה בעשרות חברות וארגונים מהגדולים והמובילים בארץ לצד לקוחות SMB ומסייעת להם לקבל החלטות על בסיס מחקרי ונתונים, באמצעות פלטפורמת ה BI הבלעדית של SQ ניתן לעקוב אחר יישום המסקנות ולקבל בזמן אמת חיוויים והתראות ולפעול בהתאם.
ניתן לומר ש – SQ  משמשת כסוג של GPS עסקי, ונותנת את המענה לשאלה החשובה ביותר: מה ואיך צריך לעשות כדי להגיע ליעדים שהגדרנו?

שי יהושע חיון
מנכ"ל ומייסד SQ, דוקטורנט לפילוסופיה, MBA, סא"ל (מיל) , מרצה Key Note, סופר, חוקר ויועץ בכיר בארגונים מובילים בישראל.25 שנות תוצאות

    צור קשר